Jurist Omgevingsrecht

Ben jij op zoek naar een nieuwe baan waarin je een bijdrage aan de samenleving kunt leveren en nieuwe carrièrestappen kunt maken? Een functie waarin je zelfstandig én vanuit een divers samengesteld team aan de slag gaat? Waarbij je zelf jouw balans tussen werk en privé kunt organiseren?

Dat kan in De Bilt! Wij zoeken een:

Jurist Omgevingsrecht voor 36 uur per week

Zó werkt het in De Bilt

Bij de gemeente De Bilt werk je aan uitdagende maatschappelijke opgaven in een ambitieuze regio. Samen met zo’n 250 collega’s lever je een relevante bijdrage aan de samenleving. Daar zet je je 100% voor in. Je kunt tegen een stootje en ziet uitdaging in het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving. Je werkt vanuit een team met verschillende disciplines en werkt zoveel mogelijk gebiedsgericht: dichtbij de inwoners, organisaties en instellingen. 

Jouw team

Je gaat aan de slag in het Team RO, stedenbouw en omgevingsrecht. Hierin zitten nog twee andere juristen Omgevingsrecht. Binnen dit team werken de juristen nauw samen met onze adviseurs ruimtelijke ontwikkeling en stedenbouwkundigen bij het verkennen van de wenselijkheid en haalbaarheid van initiatieven in de fysieke leefomgeving. Vanuit dit team heb je vaak contact met  collega’s van het Team Vergunningen Toezicht en Handhaving.

Wat ga je doen?

Je werkzaamheden als jurist Omgevingsrecht bij gemeente De Bilt zijn zeer divers. Je bent een juridische vraagbaak op het gebied van het omgevingsrecht zowel voor het bestuur en collega’s alsmede voor klanten. Samen met de andere juristen zorg je voor verhoging van de juridische kennis en het juridisch bewustzijn binnen onze organisatie. Je controleert uitgaande besluitbrieven met betrekking tot omgevingsvergunningaanvragen. Verder begeleid je, samen met de casemanager, de complexere aanvragen. Deze leg je voor aan het college en indien van toepassing aan de raad. Je bent voorts regisseur van aanvragen om een principe-uitspraak. Ook vertegenwoordig je het college van burgemeester en wethouders in bezwaar- en beroepszaken. Uiteraard ben je bekend met het schrijven van memo’s, college- en raadsvoorstellen. Benadrukt wordt dat handhaving geen onderdeel is van deze functie. 

Wat verwachten we?

  • Je staat stevig in je schoenen en beschikt over duidelijke communicatieve vaardigheden
  • Je betrekt waar nodig vroegtijdig bestuurlijke en maatschappelijke doelgroepen bij de uitvoering, waarbij sprake is of kan zijn van tegenstrijdige belangen
  • Je kunt goed omgaan met tijdsdruk en drukte in je werkzaamheden
  • Je bent flexibel en hebt een oplossingsgerichte houding
  • Je bent een open en prettige vraagbaak
  • Je hebt oog voor verschillende belanghebbenden en hun belangen en zoekt hiertussen de balans
  • Je geeft gevraagd en ongevraagd advies aan collega’s, bestuur en externen over relevante en in voorkomende gevallen complexe dossiers
  • Je bent beschikbaar op (voornamelijk) dinsdagavonden en donderdagavonden voor hoorzittingen van de commissie bezwaarschriften en voor de raads-(commissie)vergaderingen.

Wat heb je daarvoor nodig?

  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO -rechtenopleiding
  • Je hebt ruime en recente werkervaring opgedaan in het omgevingsrecht
  • Je hebt gedegen kennis van het Algemeen bestuursrecht en meer in het bijzonder de Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht en de nieuwe Omgevingswet
  • Je kunt goed plannen en organiseren
  • Je bent analytisch sterk waardoor je de hulpvraag of problemen snel doorziet
  • Je denkt in oplossingen in plaats van problemen
  • Je bent klantgericht: je leeft je in de problematiek van anderen in, analyseert die problematiek en je bent in staat met oplossingen te komen die inspelen op de belangen van deelnemende partijen
  • Je bent politiek-bestuurlijk sensitief, omgevingsbewust en praktisch ingesteld en hebt een goed gevoel voor verhoudingen en belangen
  • Je bent communicatief vaardig zowel mondeling als schriftelijk
  • Je werkt planmatig en resultaatgericht, waarbij jij je inzet voor zowel je eigen deel als het totaal.

Wat bieden we?

De gemeente De Bilt is een organisatie waarbinnen we elkaar waarderen en inspireren. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden helpen bij het bewaken van de balans tussen werk en privé. Je kunt je bij ons verder ontwikkelen en collega’s in hun ontwikkeling ondersteunen; een mentor staat voor je klaar. Er is veel vrijheid om je werk in te vullen. Je kunt tijd- en plaats-onafhankelijk werken, al ontmoeten we elkaar ook graag in het goed bereikbare en toegankelijke gemeentekantoor. 

Afhankelijk van opleiding en ervaring bieden we een minimumsalaris van € 2.756,- (aanloopschaal 9) en een maximumsalaris van € 4.494,- (salarisschaal 10) bruto per maand. Bedragen gelden bij een 36-urige werkweek (salarispeil 1 oktober 2020). 
De arbeidsovereenkomst is in eerste instantie voor bepaalde tijd van 1 jaar, met perspectief op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Naast het salaris krijg je een individueel keuzebudget (IKB) (17,05% van je salaris) dat je kunt besteden voor de aankoop van verlofuren, de aanschaf van een fiets of het volgen van een opleiding. Je kunt het keuzebudget uiteraard ook laten uitbetalen.

Heb je nog vragen?

Wil je meer weten over de functie? Neem dan contact op met Chantal Janssen, sr. jurist omgevingsrecht, team RO stedenbouw en omgevingsrecht via e-mail: c.janssen@debilt.nl.

Heb je interesse?

Solliciteer online via Gemeentebanen. Je motivatiebrief en CV kun je tot en met 6 juni sturen naar Boy Tuasuun, 
HR-businesspartner.

Delen? Ja, graag!
Acquisitie? Nee, dank je.