Toezichthouder rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet

Ben jij op zoek naar een interessante opdracht waarin je een bijdrage aan de samenleving kunt leveren? Een opdracht waarin je zelfstandig én vanuit een divers samengesteld team aan de slag gaat? Dat kan in De Bilt!

Wij zoeken zo spoedig mogelijk een Toezichthouder rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet 32-36 uur per week voor 2 jaar, met mogelijkheid tot verlenging.

Zó werkt het in De Bilt

Bij de gemeente De Bilt werk je aan uitdagende maatschappelijke opgaven in een ambitieuze regio. Samen met zo’n 250 collega’s lever je een relevante bijdrage aan de samenleving. Daar zet je je 100% voor in. Je kunt tegen een stootje en ziet uitdaging in het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving. Je werkt vanuit een team met verschillende disciplines binnen het Sociaal Domein en zo dicht mogelijk bij inwoners, organisaties en instellingen. We werken gebiedsgericht en we bouwen aan zelforganiserende teams. 

Jouw team

Je komt te werken in het Sociaal Domein. Vanaf 1 maart a.s. valt daar een aantal teams onder. Het team waarin jij komt te werken is het team Bedrijfsvoering Sociaal Domein. Dit team is onder andere verantwoordelijk voor het opstellen en beëindigen van beschikkingen/toewijzingen voor Wmo en Jeugdhulp. Ook controleert het de rechtmatigheid van declaraties en facturen voor geleverde zorg en hulpmiddelen in het kader van Wmo en Jeugdhulp. Bovendien zorgt het team ervoor dat de werkprocessen worden aangepast aan nieuwe wet- en regelgeving, nieuwe contracten en landelijke administratieve standaarden. Het team bestaat uit medewerkers back- en midoffice, medewerkers kwaliteit, een functioneel beheerder, een data-analist en de toezichthouder rechtmatigheid waar wij nu naar op zoek zijn.

Wat ga jij doen?

Als Toezichthouder rechtmatigheid Wmo/JW houd je je vooral bezig met het voorkomen en opsporen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de voorzieningen binnen de Wmo en Jeugdwet. Je adviseert op strategisch, tactisch en operationeel niveau over fraudebestrijding en je maakt je collega’s fraudealert door het geven van voorlichting over handhaving en naleving. Je beoordeelt fraudesignalen en je bepaalt welke fraude-instrumenten moeten worden ingezet. Je voert zelfstandig (complexe) bestuursrechtelijke onderzoeken uit en adviseert over een eventueel vervolg. Je faciliteert, begeleidt en adviseert collega’s over fraudepreventie, fraudesignalering en fraudebestrijding. Dit alles doe je in nauw overleg met de collega toezichthouders rechtmatigheid en kwaliteit in de regio Zuidoost Utrecht waar De Bilt nauwe samenwerking mee heeft. Tenslotte rapporteer je aan het college van burgemeester en wethouders over de inzet van toezicht- en handhavingsinstrumenten.

Wat breng je mee?

  • Relevante (juridische) opleiding op HBO niveau  
  • Kennis van de keten in het zorgdomein, de Wmo, Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht en de landelijke standaard gegevensuitwisseling en privacywetgeving
  • Kennis van AWB, landelijke wet- en regelgeving op het gebied van zorg (o.a. Wmo en Jeugdwet), financiën, privacy en de procedures en bestuurlijke processen binnen een gemeente  
  • Kennis van het totale toezichtsgebied (kwaliteit en rechtmatigheid).
  • Minimaal één jaar relevante en recente ervaring in een soortgelijke functie
  • Je bent politiek en bestuurlijk sensitief, integer en nieuwsgierig 
  • Jouw adviezen zijn concreet, objectief, volledig gemotiveerd en juridisch ijzersterk
  • Je legt gemakkelijk contact met mensen met verschillende achtergronden en culturen. Je kunt structuur aanbrengen in de gesprekken en de regie houden
  • Je bent bestand tegen druk vanuit diverse betrokkenen als gevolg van verschillende belangen en je blijft onafhankelijk en consistent in je handelswijze. Bovendien ben je integer en nieuwsgierig 

Wat bieden we?

Veel ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling, een dynamische werkomgeving, korte lijnen en een prettige werksfeer. Afhankelijk van opleiding en ervaring bieden we een minimumsalaris van € 2.756,- (aanloopschaal 9) en een maximumsalaris van € 4.494,- (salarisschaal 10) bruto per maand. Bedragen gelden bij een 36-urige werkweek (salarispeil 1 oktober 2020). Naast het salaris krijg je een individueel keuzebudget (IKB) (17,05% van je salaris) dat je kunt besteden voor de aankoop van verlofuren, de aanschaf van een fiets of het volgen van een opleiding. Je kunt het keuzebudget uiteraard ook laten uitbetalen.

Je krijgt een contract via een payroll constructie (met de optie tot verlenging of vast).

Heb je nog vragen?

Wil je meer weten over de functie? Neem dan contact op met Magda Bijzen- van der Ree, beleidsmedewerker uitvoering Jeugdwet via telefoon 06 241 800 10 of m.bijzen@debilt.nl .

Heb je interesse?

Solliciteer direct online! Je motivatiebrief en CV kun je tot en met 11 april 2021 sturen naar Carien Rockx, HR businesspartner.

Delen? Ja graag!
Acquisitie? Nee, dank je.