Betere circulatie verkeer in De Bilt
De Bilt kent een duidelijke hoofdstructuur van de wegen. Het verkeer kan het dorp goed bereiken en verlaten via de Soestdijkseweg Zuid, de Biltse Rading en de Groenekanseweg. In het dorp zelf is het echter niet zo duidelijk en goed gestructureerd. De Bilt kampt ’s morgens en ’s avonds met sluipverkeer tussen Utrecht en Zeist, vooral in het oude dorp.
Het Verkeerscirculatieplan (VCP) De Bilt omvat een aantal maatregelen die sluipverkeer tegengaan en bijdragen aan de verbetering van de leefbaarheid en bereikbaarheid van het dorp.
De meest essentiële ingreep om de circulatie van het verkeer te verbeteren, is het aansluiten van de Prof. Dr. T.M.C. Asserweg op de rotonde in de Biltse Rading. Als dat gebeurd is, kan op delen van de Looydijk, Blauwkapelseweg en de Dorpsstraat eenrichting ingesteld worden. Hiermee wordt sluipverkeer een stuk onaantrekkelijker gemaakt. De herinrichting van het Dr. Letteplein en een deel van de Hessenweg, ook opgenomen in het VCP, zijn intussen uitgevoerd. De uitvoering van het VCP is mede mogelijk door geld van de provincie Utrecht.
In het najaar van 2018 is de gemeente gestart met voorbereidende werkzaamheden voor de herinrichting van de Prof. Dr. T.M.C. Asserweg en de aansluiting op de Biltse Rading. Er hebben in 2019 diverse metingen en onderzoeken plaatsgevonden op locaties die van belang zijn voor de uitwerking van een concreet ontwerp.
Maart 2019 zijn de eerste ontwerpen gepresenteerd aan bewoners en belanghebbenden tijdens een informatieavond in het H.F. Witte Centrum. Dit betekende ook de start van het participatietraject om samen met de omgeving tot een definitief ontwerp te komen binnen de gestelde kaders. Na de informatieavond is een klankbordgroep samengesteld die namens de buurt is betrokken bij het tot stand komen van het ontwerp. In de periode van april t/m oktober 2019 heeft een aantal sessies plaatsgevonden met de klankbordgroep en diverse stakeholders, zoals omliggende scholen. In oktober is een definitief schetsontwerp voor de herinrichting Asserweg en de doortrekking op de Biltse Rading vastgesteld, in samenspraak met de klankbordgroep.
In het 4e kwartaal van 2019 en het eerste kwartaal van 2020 hebben verschillende voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden, zoals het verwijderen van bomen, het graven van proefsleuven en archeologisch onderzoek. Daarnaast heeft de planologische voorbereiding plaatsgevonden voor een wijziging van het bestemmingsplan. In de zomer van 2020 liggen hiervoor de documenten ter inzage. In het 1e en 2e kwartaal van 2020 zijn ook de technische tekeningen en contracten uitgewerkt voor het contracteren van een aannemer.
De komende jaren zal een groot aantal oude gas- en waterleidingen in kern De Bilt worden vervangen. De werkzaamheden hiervoor stonden voor de Asserweg gepland in 2021/2022. In overleg met Stedin en Vitens heeft gemeente De Bilt de uitvoering van deze werkzaamheden naar voren kunnen halen, vooruitlopend op de gemeentelijke herinrichting van de Asserweg. Verwachting is dat betreffende werkzaamheden in de zomer van 2020 gereed zijn.
De gemeente is van plan om september 2020 te starten met de herinrichting en rioolvervanging van de Asserweg, het gedeelte vanaf de kruising Waterweg tot aan de kruising Alfred Nobellaan. Aansluitend zal eind 4e kwartaal 2020 of 1e kwartaal 2021 worden gestart met de doortrekking vanaf de kruising Alfred Nobellaan tot aan de rotonde Biltse Rading. De exacte startdatum is afhankelijk van een definitief vastgestelde bestemmingsplan. De verbinding tussen de rotonde en het dorp wordt dan naar verwachting begin 2021 in gebruik genomen, direct gevolgd door het instellen van éénrichtingsverkeer op:
- Looydijk, tussen de Soestdijkseweg Zuid en De Akker (dorp uit)
- Blauwkapelseweg, tussen Biltse Rading en Park Arenberg (dorp in)
- Dorpsstraat, tussen Soestdijkseweg Zuid en Kapelweg (dorp in)

Het verkeerscirculatieplan voor het dorp hangt nauw samen met het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP) uit 2012.
Hierin gaat het onder andere over:
- De verbetering van het kruispunt Soestdijkseweg Zuid met de Utrechtseweg
- Een snelle fietsverbinding tussen het NS-station Bilthoven en de Uithof
- Een snelle busverbinding op dit traject. Deze projecten zijn intussen gerealiseerd.
Als de Prof. Dr. T.M.C. Asserweg met de Biltse Rading verbonden is en de nieuwe eenrichtingssituatie is ingesteld, vinden op diverse plekken in De Bilt verkeerstellingen plaats. Hiermee controleert de gemeente of het verkeer ook zo gaat rijden als van tevoren bedacht is. Eventueel kunnen daarna aanvullende maatregelen genomen worden.
De nieuwe verkeersverbinding met de Biltse Rading betekent een verandering voor de mensen in de nabije omgeving. Het kan ook niet los gezien worden van andere ontwikkelingen in het dorp, zoals de plannen voor nieuwbouw van H.F. Witte zalencentrum en woningbouw in de omgeving. Het samen optrekken met de wijk bij de plannen en uitvoering en de informatievoorziening zijn dan ook belangrijk.
Op maandag 18 maart 2019 vond in het H.F. Witte Centrum een bewonersavond plaats voor inwoners, aanwonend aan de Asserweg en Looydijk (vanaf Hessenweg tot Asserweg). Lees ook het verslag van deze bewonersavond (pdf, 1,07 MB) . De presentatie van de avond kunt u opvragen bij de projectleider, zie zijn contactgegevens onderaan deze pagina. Tijdens de avond werden de eerste schetsen van de herinrichting en doortrekking van de Asserweg gedeeld. Dit had als doel te informeren en reacties op de plannen op te halen. Deze avond betekende tegelijk de aftrap van het participatietraject waarvoor de aanwezigen werden opgeroepen deel te nemen aan een klankbordgroep van ongeveer acht personen.
Meer informatie
Zijn onderstaande documenten niet toegankelijk voor u? Neem dan contact met ons op.