Herinrichting Berlagelaan
Categorieën
De Berlagelaan wordt heringericht. De maximumsnelheid wordt aangepast naar 30 km per uur voor de gehele weg. Verder worden er aanpassingen gedaan om verkeersveiligheid te bevorderen zoals snelheidsremmende plateaus, fietssuggestiestroken en een eenduidige voorrangsregeling. In 2021 zijn al gedeeltelijke aanpassingen gedaan aan het oostelijke deel van de Berlagelaan. Deze aanpassingen worden herzien en gelijkgetrokken voor de gehele Berlagelaan.
De Berlagelaan is in de jaren ‘70 aangelegd als een ontsluitende weg voor de wijk De Leijen. De weg is in delen aangelegd en heeft niet overal hetzelfde profiel. Op de hele weg gold vanouds een maximumsnelheid van 50 km/u.
Het oostelijke deel van de Berlagelaan is onderdeel van een schoolroute. Er zijn dan ook veel fietsers, circa 1.200 per dag. In 2021 is dat deel met subsidie van de provincie aangepast.
Aanpassingen
De aanpassingen die in 201 zijn gedaan:
- Instellen van 30 km
- Aanleg van brede rode fietsstroken. Dat is tegelijk een parkeerverbod op de rijbaan
- Aanleg van nieuwe parkeerplaatsen achter de fietsstroken
- Aanleg van enkele stevige drempels om de snelheid te verlagen (daar is tijdens de inspraak voor die aanpassing nadrukkelijk om gevraagd)
- Voorrang van de Berlagelaan op alle zijwegen uitritconstructies, dit zijn een een soort drempels.
Voordelen
- De veiligheid voor fietsers werd beter
- De snelheid van het autoverkeer op het aangepaste deel ging omlaag.
Nadelen
- Drempels werkten zo sterk dat er klachten kwamen: een deel van het autoverkeer ging dit wegvak mijden. Het niet aangepaste deel werd drukker en voor het gevoel minder veilig
- Sommige (brom)fietsers gingen over trottoirs rijden om de drempels te mijden
- De Berlagelaan als geheel kreeg door de gedeeltelijke aanpassing een onlogische inrichting. Hoewel het één weg is, heeft het verschillende maximum snelheden (30 en 50 km/u), verschillende profielen (met en zonder fietsstroken), verschillende voorrangsregelingen, delen met zonder snelheidsremmers, delen met en zonder parkeerverbod.
Er waren na 2021 klachten van individuele bewoners, vragen van de wijkraad en de brandweer. En er was de onlogische inrichting van de weg. Dat samen is aanleiding om ook het westelijke deel van de Berlagelaan aan te passen. Hiervoor is subsidie gevraagd en verkregen bij de provincie Utrecht. Die subsidie is lager dan de subsidie van 2021. Dat is omdat het westelijk deel geen belangrijke fietsroute is. Daarom is in dit plan minder mogelijk dan bij de aanpassing van het oostelijk deel in 2021.
Het voornaamste doel van de aanpassing is om de Berlagelaan in zijn geheel veiliger te maken door:
- Snelheidsbeperking (instellen van 30 km per uur op het nog niet aangepaste deel, ondersteunt door zeven snelheidsremmende plateaus)
- Meer eenheid/duidelijkheid in de inrichting te maken, één soort voorrangsregeling: alle zijwegen moeten voorrang verlenen op de Berlagelaan)
- De aanleg van fietssuggestiestroken waar die nu ontbreken (dit is geen parkeerverbod)
Daarnaast is het de bedoeling de ongewenste gevolgen van de aanpassing uit 2021 op te heffen. De drempels uit 2021 worden omgebouwd naar 30 km-plateaus. Er is dan geen reden meer voor auto’s om om te rijden of voor fietsers om over stoepen te rijden.
Over het aanpassingsplan is in eerste instantie gesproken met de wijkraad De Leijen. Het plan is kort toegelicht in een brief aan bewoners van De Leijen. Daarop zijn circa 15 reacties per mail binnengekomen. Op 14 mei 2024 was er een inloopavond waar circa 35 bewoners aanwezig waren. Mondeling en schriftelijk zijn veel reacties gegeven.
Algemene reacties op het plan
Er is in de reacties unanieme steun voor het aanpassen van de bestaande drempels uit 2021.
- De invoering van 30 km en de aanleg van een aantal nieuwe plateaus wordt breed gesteund, maar niet unaniem.
- Er is een wens de suggestiestroken in het plan te vervangen door formele fietsstroken, maar niet unaniem.
- De aanleg van fietsstroken betekent een parkeerverbod op de rijbaan van de Berlagelaan. Samenhangend daarmee is gevraagd extra parkeerstroken aan te leggen.
- Over zijn in de reacties wensen over en voorstellen voor de locatie van sommige plateaus.
Het plan is gedeeltelijk aangepast. Niet alle wensen kunnen (nu) ingewilligd worden.
Over het aanpassingsplan is in eerste instantie gesproken met de wijkraad De Leijen. Het plan is kort toegelicht in een brief aan bewoners van De Leijen. Daarop zijn circa 15 reacties per mail binnengekomen. Op 14 mei 2024 was er een inloopavond waar circa 35 bewoners aanwezig waren. Mondeling en schriftelijk zijn veel reacties gegeven. De veelgestelde vragen en antwoorden vindt u op de pagina Veelgestelde vragen.
De werkzaamheden voor de eerste drempel zijn deze week gestart. In 2025 werken we verder aan de overige drempels en plateaus. Er wordt gewerkt van maandag tot en met vrijdag tussen 06.30 en 16.30 uur. Hoe lang het werk per drempel of plateau duurt, hangt af van bijvoorbeeld het weer.
Volgorde van het werk
We leggen twee soorten verkeersremmende maatregelen aan.
- Drempels: korte verhogingen van enkele meters.
- Plateaus: langere verhogingen die vaak over een hele kruising lopen.
Voor een overzicht verwijs ik u naar de bijlage bij deze brief. De werkzaamheden voor drempel 4 zijn in gang gezet. In 2025 volgen we de onderstaande volgorde:
- Plateau 3
- Plateau 6
- Drempel 7
- Plateau 1
De plateaus 2 en 5 kunnen pas vanaf begin maart 2025 worden gemaakt. Dit komt omdat het speciale rode asfalt voor de fietsoversteek dan beschikbaar is.
Als we aan plateau 6 (Dudoklaan) werken, blijven de achterliggende straten bereikbaar via een platenbaan aan de zijkant.
Als er genoeg tijd is tussen de werkzaamheden, passen we de bestaande steile drempels alvast aan. Lukt dat niet? Dan doen we dit direct na de aanleg van de laatste plateaus met rood asfalt.
Bekijk de planning werkzaamheden op de kaart (pdf, 2 MB)
Uitgeschreven tekst planning werkzaamheden kaart:
- We leggen twee soorten verkeersremmende maatregelen aan.
• Drempels: korte verhogingen van enkele meters.
• Plateaus: langere verhogingen die vaak over een hele kruising lopen.
Plateau nr. 1 is bij de Donsvlinder
Plateau nr. 2 is bij de Eikenlaan
Plateau nr. 3 is bij de Sparrenlaan
Drempel nr. 4 is ter hoogte van huisnummer 153
Plateau nr. 5 is bij de Rietveldlaan
Plateau nr. 6 is bij de Dudoklaan
Drempel nr. 7 is bij Berlage Zuid ter hoogte van huisnummer 17
Heeft u vragen over dit plan? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente via e-mail verkeer@debilt.nl(Verwijst naar een e-mailadres)