Veelgestelde vragen Berlagelaan

Over het aanpassingsplan is in eerste instantie gesproken met de wijkraad De Leijen. Het plan is kort toegelicht in een brief aan bewoners van De Leijen. Daarop zijn circa 15 reacties per mail binnengekomen. Op 14 mei 2024 was er een inloopavond waar circa 35 bewoners aanwezig waren. Mondeling en schriftelijk zijn veel reacties gegeven. De veelgestelde vragen en antwoorden vindt u op deze pagina.

Kan er een plateau komen in de bocht bij de Bostulp?

Dat kan nu niet. Als in deze bocht een plateau wordt aangelegd kan het water op de achterliggende parkeerplaats niet wegstromen. De afwatering moet dan ook nieuw geregeld worden, wat erg duur is.  Daarvoor ontbreekt op dit moment het geld. Waarschijnlijk kan dit uitgevoerd worden bij een integrale reconstructie van de openbare ruimte bij rioolvervanging. De bocht bij de Bostulp wordt wel beter gemarkeerd door twee waarschuwingsschilden aan te brengen.

Is het plateau tussen Donsvlinder en Eikenlaan noodzakelijk? Kan dat vervallen?

De afstand tussen snelheidsremmende maatregelen in een 30 km-gebied is bij voorkeur circa 100 m.  De afstand tussen het nieuwe plateau bij de Donsvlinder en het nieuwe plateau bij de Eikenlaan is ongeveer 150-160 m. Het is een grensgeval. Vanwege klachten in dit deel is het plateau in eerste instantie toch ingebracht. Nu er ook twijfels over zijn en er elders een grotere wens is voor een maatregel, vervalt dit plateau.

Kan er een plateau komen bij de aansluiting Dudoklaan?

Hier was eerst geen plateau opgenomen. Omdat het plateau tussen Donsvlinder en Eikenlaan vervalt, kan hier alsnog een plateau komen.

Kan er een plateau komen ter hoogte van Berlagelaan 111-113?

Dat kan, door het voorgenomen plateau bij nr. 121 te verschuiven. Samen met het plateau bij de Dudoklaan blijft er dan een goede afstand tussen de verschillende plateaus.   

Kan er een middenasstreep komen in de bochten bij de Bostulp en de Donsvlinder?

Bij de Donsvlinder wordt de middenas meegenomen in het ontwerp. Bij de Bostulp wordt de middenasstreep aangebracht als de staat van het asfalt dat toelaat.

Blijven de middeneilanden bij de fietsoversteken bij de Rietveldlaan en de Eikenlaan behouden?

Nee.  De fietsoversteken krijgen dezelfde vorm als de in 2021 aangepaste fietsoversteek op de Rietveldlaan-Oost. Dat wil zeggen: met snelheidsremmende plateaus.

Is er overleg geweest met de brandweer over de plateaus?

Ja, het  plan is besproken met de brandweer. Die kan zich vinden in de nieuwe plateaus.

Kunnen er fietsstroken komen in plaats van suggestiestroken?

In principe wel, maar in dit plan gebeurt dat nu niet. 
Fietsstroken en parkeren lijken verschillende onderwerpen, maar hebben een relatie: op een fietsstrook mag niet geparkeerd worden. Op een suggestiestrook mag wel geparkeerd worden.
De redenen om suggestiestroken in het plan op te nemen zijn dat die zorgen voor optische versmalling van de rijbaan (beperkt snelheidsverlagend) en zij liggen er nu op een deel al. Die ook aanbrengen op de overige delen brengt eenheid in het wegprofiel: weliswaar niet overal fietsstroken, maar tenminste overal markering die daar bij aansluit. Maar het is waar dat suggestiestroken fietsers minder rechten geven dan fietsstroken en daarom minder effect hebben.  

De wens om fietsstroken aan te leggen in plaats van suggestiestroken is meerdere keren uitgesproken. Daarnaast is de vraag gesteld om op enkele andere plaatsen een parkeerverbod in te stellen, met name op het noordelijk deel van de Berlagelaan.

Vanuit de Mobiliteitsvisie 2035 en voor de duidelijkheid en eenheid in het wegbeeld zijn fietsstroken logisch. Dat heeft een parkeerverbod tot gevolg.  Toch houden wij vast aan de suggestiestroken, dus zonder parkeerverbod. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • De noodzaak van fietsstroken is in dit deel minder groot omdat er veel minder fietsers zijn dan in het oostelijk deel.
  • Hat parkeerverbod zal bezwaren oproepen: momenteel worden enkele tientallen auto’s dagelijks op de rijbaan geparkeerd. Niet overal zijn dichtbij voldoende parkeerplaatsen (althans: wat veel mensen als een redelijke loopafstand ervaren). 
  • De bezwaren kunnen voorkomen worden als tegelijk nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd, zoals in 2021 op het oostelijk deel is gebeurd. Los van de vraag of dat acceptabel is vanuit groenbeheer: daarvoor ontbreekt in dit project het budget. 
  • Fietsstroken (uitgevoerd in rood asfalt) zijn veel duurder en vallen buiten het beschikbare projectbudget. 

Kortom: de wens voor fietsstroken en vervangende parkeervakken moet voor nu blijven liggen. Waarschijnlijk kan dit pas meegenomen worden bij een integrale reconstructie van de openbare ruimte bij rioolvervanging. 

In het plan is opgenomen dat alle zijwegen voorrang moeten verlenen op de Berlagelaan. Is het niet beter om de kruispunten gelijkwaardig te maken (rechts gaat voor)?

Op zich is het uitgangspunt dat binnen een 30 km-zone kruisingen gelijkwaardig zijn (voorrang van rechts). In theorie gaat daar een snelheidsremmende werking van uit. In praktijk wordt die regel op de Berlagelaan vaak genegeerd (aldus meerdere mondelinge reacties). Dat is begrijpelijk omdat de Berlagelaan gevoelsmatig oogt als een voorrangsweg: breder dan de zijwegen,  uitgevoerd in asfalt terwijl de zijwegen zijn uitgevoerd in klinkers. 
Omdat er in het in 2021 op het oostelijke deel voor gekozen is alle zijwegen voorrang te laten verlenen op de Berlagelaan is er nu een onlogisch wisselende voorrangssituatie.  Het is het meest duidelijk en veilig alle zijwegen voorrang te laten verlenen. Voor zover dat een snelheidsverhogend effect heeft (wat de vraag is) wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de plateaus.  

Kortom: wij handhaven het plan de Berlagelaan in zijn geheel een voorrangsweg te laten zijn.

Kunnen alle voorrangssituaties als uitritconstructies worden vormgegeven?

Het is de bedoeling overal uitritconstructies te maken. Dat lukt echter niet in een keer bij dit project. Dat is vanwege de hoge kosten een zaak van langere adem. Dat zal uitgevoerd wordt bij weg- en rioolonderhoud, over een periode van meerdere jaren. De voorrang wordt in het kader van dit project voorlopig met borden en haaientanden vormgegeven.

Hoe worden de tijdelijke woningen (bij het tunneltje) ontsloten?    

Dat is nog onbekend, maar logisch is dat dit een uitritconstructie wordt.

Kan de 30 km-snelheid al ingaan bij de aansluiting van de Leijenseweg op de rotonde bij de Massijslaan?

Het wegvak van de Leijenseweg tussen de rotonde en de Berlagelaan ziet er uit als een typische 50 km-weg. Dat wil zeggen, met vrijliggende fietspaden, geen uitritten en geen op de rijbaan gerichte bebouwing. Hier 30 km instellen is voor de weggebruiker niet logisch en lost geen probleem op.  

Kan het verdwenen hek bij de Bosbes weer teruggeplaatst worden?

Dit valt buiten het project, maar omdat dit een vrij kleine ingreep is wordt bekeken of dit hersteld kan worden vanuit beheer.

Kunnen er zebrapaden bij de PLUS komen?

Een zebrapad is een voorrangsregeling, geen veiligheidsmaatregel. Een zebrapad op een plek die niet goed te overzien is, is eerder onveilig. Wij nemen aan dat de vraag geldt voor het oversteken van de Berlagelaan bij de Donsvlinder, richting PLUS en over de Leijenseweg, bij de aansluiting van de Berlagelaan. In beide gevallen zou een zebrapad vlak om een bocht liggen. Dat is niet goed te overzien en daarom onveilig/ongewenst.

Kunnen er snelheidscontroles worden gehouden?

Ook los van de Berlagelaan een veelgehoorde en begrijpelijke wens. Echter, snelheidscontroles mogen alleen door de politie uitgevoerd worden. Wij kunnen als gemeente slechts constateren dat de politie daarvoor binnen 30 km-gebieden bijna geen capaciteit heeft. Er wordt in praktijk alleen gecontroleerd waar de snelheidsovertredingen veel en ernstig zijn. Zeker als er enkele plateaus bijkomen scoort de Berlagelaan niet hoog. De plateaus maken snelheidscontroles overbodig.  

Kan er iets gedaan worden tegen fietsers op de trottoirs?

Eerst kijken we aan of de aanpassing van de drempels ertoe leidt dat fietsers op de rijbaan blijven. Als het ongewenste gedrag blijft bestaan kan bekeken worden of door plaatsing van obstakels die voldoende doorgang laten voor voetgangers/rolstoelen, de situatie alsnog verbeterd kan worden.

Kunnen de werkzaamheden wel verantwoord uitgevoerd worden nu er ook grootschalig renovatiewerkzaamheden aan de woningen plaatsvinden?

Het is bekend dat er meerdere werkzaamheden plaatsvinden. Die worden op elkaar afgestemd. Tijdelijke hinder is bij wegwerkzaamheden niet uit te sluiten en wordt zo goed mogelijk opgevangen en gecommuniceerd.  

Kan het bestaande fietspad dwars door De Leijen worden opgeknapt en doorgetrokken naar de Dwarsweg/manege?

Het is geen onderdeel van het project.
Het onderhoud van het fietspad maakt deel uit van het gewone wegonderhoud. In het kader van dit project is daarover geen uitspraak mogelijk. Het doortrekken van het fietspad kan een apart project zijn, los van dit project. Daarover is hier geen uitspraak mogelijk.  

Kan de afwatering van de weg gewijzigd worden, zodat het water in de bermen komt? 

Zoiets vergt een grondige reconstructie van de weg en de afwatering. Dat valt niet binnen het projectbudget.

Kan er onderhoud aan de weg (asfalt) plaatsvinden (meerdere locaties)?

Onderhoud van de weg is geen onderdeel van het project. Dat moet in het gewone wegonderhoud plaatsvinden. In het kader van dit project is daarover geen uitspraak mogelijk. De vraag is wel doorgegeven aan de wegbeheerder.

Kan de bus goed over de plateaus rijden?

Er is geen lijndienst in De Leijen. De Flexbus kan op bestelling over de Berlagelaan rijden. Door de aanpassing van de bestaande drempels kan de bus daar met minder hinder overheen rijden.