Hoge cijfers voor het leven en wonen in gemeente De Bilt

Minimaal negen op de tien inwoners van de gemeente De Bilt beoordelen het woonplezier, de woonomgeving, de leefbaarheid en de veiligheid in de gemeente met een 7 of hoger. Het woonplezier scoort met een 8,2 het hoogste rapportcijfer. Dit blijkt uit resultaten uit het twee jaarlijkse inwonersonderzoek van de gemeente De Bilt uitgevoerd door onderzoekbureau Dimensus.

Dit onderzoek is gedaan onder een uit een steekproef geselecteerde groep inwoners verdeeld over de zes kernen van gemeente De Bilt: Bilthoven, de kern De Bilt, Groenekan, Hollandsche Rading, Maartensdijk en Westbroek. Het onderzoek is door bijna 1000 mensen ingevuld.

Het inwonersonderzoek geeft de gemeente een goed beeld wat er goed gaat en wat beter kan in de gemeente. Zo is men bijvoorbeeld iets positiever geworden over het betrekken van inwoners in de gemeente en is de tevredenheid over de afvalinzameling en het winkelaanbod gestegen. Het vertrouwen in de burgemeester en wethouders neemt ook toe. Het cijfer voor de algehele dienstverlening is met een 6,9 scoort de gemeente hoger dan het landelijke gemiddelde van gemeenten in Nederland met een 6,7. Ook komt uit het onderzoek dat steeds inwoners meer open staan voor nieuwkomers in onze gemeente.

Aandachtspunten

Aan de andere kant neemt de tevredenheid over onderhoud wegen en paden, verkeersveiligheid, culturele voorzieningen, uitgaansmogelijkheden, sociale verbondenheid, inbraak en fietsendiefstal wat af. Bekijk de resultaten van het inwonersonderzoek (pdf, 1 MB) .

“Een mooie graadmeter hoe inwoners onze gemeente ervaren”

Wethouder dienstverlening Pim van de Veerdonk: “Het is goed dat we elke 2 jaar een inkijkje krijgen hoe inwoners onze gemeente ervaren. Dat gaat over hoe wij ons werk doen als gemeente maar ook hoe men bijvoorbeeld de veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente ervaart. Het is in die zin een goede graadmeter. En voor ons een mooi instrument om te kijken waar we het beter kunnen doen. En daarnaast is het ook goed als we zien dat er punten zijn waar onze inwoners tevreden over zijn. Daar doen we het uiteindelijk toch voor!”