Gemeenteraad De Bilt stemt in met aankoop maatschappelijke ruimtes in Het Lichtruim

Categorieën

  • Gemeenteraad

De gemeenteraad van De Bilt heeft ingestemd met de aankoop van de maatschappelijke ruimtes in Het Lichtruim aan de Planetenbaan in Bilthoven. Voor de aankoop stelt de raad een bedrag van € 14,85 miljoen beschikbaar. Dit besluit werd al in 2025 genomen, maar nadat de koop recent definitief werd afgerond kon de raad op donderdag 25 juni 2026 ook de geheimhouding opheffen.

Het Lichtruim huisvest onder meer een sporthal, een theaterzaal, maatschappelijke organisaties, zorgvoorzieningen en kinderopvang. De gemeente huurt al sinds 2013 ruimtes in het Lichtruim. Met de aankoop wordt de gemeente eigenaar van het maatschappelijke deel van het gebouw.

Een meerderheid van de raad stemde vóór het voorstel om het Lichtruim aan te kopen. De fracties van PvdA, GroenLinks, SGP, Lokaal De Bilt, D66, CDA en SP gaven toen aan dat de aankoop bijdraagt aan het behoud van maatschappelijke voorzieningen en zekerheid biedt aan de organisaties die in Het Lichtruim zijn gevestigd.

Daarnaast wees de meerderheid op de financiële voordelen van aankoop ten opzichte van het voortzetten van de huur. Volgens het voorstel levert de koop op termijn een structurele besparing op, terwijl de gemeente bovendien eigenaar wordt van het gebouw.

Wel vroegen meerdere fracties aandacht voor de financiële risico's van het eigenaarschap, zoals de kosten voor onderhoud en eventuele toekomstige investeringen in het gebouw.

Kritische kanttekeningen van tegenstemmers

De fracties van VVD en Forza De Bilt stemden (in 2025) tegen het voorstel. Beide fracties hadden bezwaren tegen de wijze waarop het voorstel in beslotenheid werd behandeld. Zij vonden dat een groter deel van de discussie openbaar had kunnen plaatsvinden. Daarnaast uitten zij zorgen over de financiële risico's van de aankoop en de gevolgen daarvan voor de financiële positie van de gemeente. De VVD wees erop dat de aankoop zorgt voor een hogere gemeentelijke schuld.

Besluit

Het voorstel werd op 4 november 2025 aangenomen met 19 stemmen voor en 5 stemmen tegen. Voor stemden PvdA, GroenLinks, SGP, Lokaal De Bilt, D66, CDA en SP. Tegen stemden VVD en Forza De Bilt. Dit betrof nog de samenstelling van de gemeenteraad vóór de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026.

Nu de aankoop is afgerond en de geheimhouding is opgeheven, zijn ook het raadsvoorstel en de verslagen van de besloten beraadslagingen openbaar geworden.