Uitvoering Groenekanseweg en Herbie-rotonde van start
Categorieën
Gemeente De Bilt kan verder met de plannen voor een veiligere Groenekanseweg en Herbie-rotonde. De provincie Utrecht en het Rijk betalen mee aan de werkzaamheden. Dit najaar start de gemeente met het kiezen van een aannemer. De nieuwe inrichting geeft fietsers en voetgangers meer ruimte en verbetert de verkeersveiligheid.
De rijbaan van de Groenekanseweg is in slechte staat en wordt door inwoners vaak als onveilig ervaren. Daarom werkte de gemeente samen met inwoners, vereniging Groenekan en andere betrokken organisaties aan een nieuw ontwerp voor de weg. Het gaat om de Groenekanseweg vanaf het viaduct met de A27 tot en met de Herbie-rotonde.
Wethouder Pim van de Veerdonk (verkeer en openbare ruimte): “Door de bijdrage van de provincie en het Rijk is de financiering voor het project nu rond. Ik ben blij dat we de hele weg grondig kunnen aanpakken en de plannen die samen met inwoners gemaakt zijn kunnen gaan uitvoeren.”
Een belangrijk doel is het verbeteren van de fietsveiligheid. De Groenekanseweg vormt een belangrijke schakel tussen de doorfietsroutes Utrecht–Amersfoort en Utrecht–Hilversum. Door de weg en de rotonde opnieuw in te richten ontstaat een veiligere en comfortabelere route voor fietsers en andere weggebruikers.
Planning
De gemeente gaat nu de uitvoering voorbereiden. In het najaar wordt een aannemer geselecteerd die de werkzaamheden uitvoert. Hierna wordt de definitieve planning gemaakt. De werkzaamheden duren ongeveer een jaar. Voor de start van de werkzaamheden neemt de gemeente contact op met omwonenden en ondernemers over de planning en eventuele gevolgen voor het verkeer en de bereikbaarheid.