Briefadres aanvragen

U kunt een briefadres aanvragen als u bijvoorbeeld tijdelijk geen woonadres heeft. Een briefadres is het adres van een bekende. Een briefadres vraagt u persoonlijk aan.

Inschrijven op een briefadres

U kunt maar op 1 adres in Nederland ingeschreven staan. Dit is een woonadres of een briefadres. Een briefadres is het adres waar u uw post ontvangt van officiƫle instellingen, zoals de Belastingdienst. Het is niet mogelijk een briefadres te hebben op een postbus of leeg adres. Wanneer u zich inschrijft met een briefadres onderzoekt de gemeente of u echt geen vast woonadres heeft. Het briefadres moet een bekend adres zijn in de Basis Registratie Personen (BRP) van de gemeente waar u het briefadres aanvraagt. De persoon die op het adres woont, moet ervoor zorgen dat u de post persoonlijk ontvangt.

Wanneer kunt u een briefadres aanvragen?

  • Bij het ontbreken van een woonadres door dak - of thuisloosheid
  • Bij de uitoefening van een ambulant beroep (bijvoorbeeld binnenvaartschipper)
  • Bij een kort verblijf in het buitenland (korter dan 8 maanden)
  • Bij een verblijf in een blijf-van-mijn-lijfhuis
  • Bij een verblijf in een verpleegtehuis
  • Om veiligheidsredenen

Meenemen

Kosten

Het aanvragen van een briefadres is gratis.

Geldigheid

Een briefadres is 6 maanden geldig. Het is alleen een administratief adres, u woont hier niet. Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres.
Na een halfjaar bekijkt de gemeente of u het briefadres nog steeds nodig heeft. Daarover krijgt u bericht op uw briefadres.

Hoe lang duurt het?

U krijgt binnen 14 dagen bericht op het door u opgegeven correspondentie- of e-mailadres.

Meer informatie

Wilt u meer weten dan kunt u verder lezen op de website van de Rijksoverheid.