Onderzoek kruispunt Dorpsweg-Nachtegaallaan in Maartensdijk
Categorieën
Gemeente De Bilt onderzoekt de verkeerssituatie op het kruispunt Dorpsweg-Nachtegaallaan in Maartensdijk. Inwoners en weggebruikers maken zich zorgen over de veiligheid en de doorstroming. Samen met een extern adviesbureau onderzoeken wij welke verbeteringen mogelijk zijn.
Het kruispunt is een onoverzichtelijke en onveilige locatie voor wandelaars, fietsers en automobilisten. In 2014 is de kruising al eens aangepast, maar veel mensen vinden het nog steeds niet veilig.
Het onderzoek heeft als doel het kruispunt veiliger te maken, met extra aandacht voor voetgangers en fietsers. Ook is het belangrijk dat de aanpassingen passen bij de cultuurhistorische en landschappelijke omgeving.
Uitkomsten inloopavond
Op 24 september 2025 vond er een inloopavond plaats in de Vierstee in Maartensdijk over de verkeerssituatie op het kruispunt Dorpsweg-Nachtegaallaan. Hiervoor waren omwonenden en gebruikers van het kruispunt uitgenodigd. Er zijn drie varianten getoond aan de bezoekers:
- Variant 1: Traditioneel kruispunt
- Variant 2: Natuurlijk sturen
- Variant 3: Shared space
Hieronder zijn de observaties en ideeën van bewoners bij het huidige kruispunt en de drie varianten genoteerd.
- Denk ook aan vleermuizen in de uitwerking.
- Fietsers komend vanaf de Nachtegaallaan op weg naar Hollandsche Rading blokkeren regelmatig fietsverkeer komend vanaf de Dorpsweg richting Nachtegaallaan.
- Het voetpad aan de oostzijde van de Nachtegaallaan is te smal voor gebruik door rolstoelgebruikers of ouders met kinderwagens.
- De inrichting is onduidelijk.
- Het fietspad is opgesloten tussen banden en elementen op de weg: eikels en vallend blad in de herfst maken het hierdoor tijdens regen glad.
- Er is sprake van doorgaand schoolfietsverkeer, bijvoorbeeld tussen scholen in Maartensdijk en Hollandsche Rading & vice versa.
- Mogelijk kunnen venstertijden voor het vrachtverkeer van bijvoorbeeld de Jumbo maken dat er tijdens spitstijden van de scholen minder vrachtverkeer over de kruising rijdt. Wat is het probleem nu? Men let nu goed op. Fietsoversteek in voorrang met haaientanden opnemen op Dorpsweg.
Bij de huidige inrichting van de Nachtegaallaan is een fuik waarbij de rijbaan smaller is, waardoor auto’s elkaar vastrijden vlak voor de oversteek van de fietsstrook. Dit veroorzaakt hinder tussen automobilisten onderling en ook hinder en verkeersonveiligheid voor overstekende fietsers.
- Maak complete visie op de Dorpsweg.
- Maak de complete Dorpsweg een 30 km weg: meerdere aanwezigen pleiten hiervoor.
- Weer het doorgaande verkeer.
- Op de Dorpsweg rijdt het verkeer stelselmatig (veel) te hard.
- Werk aan samenhang: wanneer dit kruispunt gelijkwaardig ingericht wordt, doe dit dan ook bij alle andere kruispunten.
- Maak van de Dorpsweg geen voorrangsweg
- Stel geen voorrang in op de Dorpsweg tussen viaduct en Julianalaan.

- Neem zebrapaden op en maak er een voorrangskruising van.
- Neem drempel ook bij fietspad.
- Combineer rabatstrook uit Natuurlijk sturen met Traditioneel kruispunt.
- Maak het geen voorrangskruising.
- Gebruik geen klinkers in verband met herrie en trillingen.
- Neem een zebrapad op in Nachtegaallaan.
- Maak het een 30 km zone.
- Haal vrachtwagenparkeren weg.
- De gemeente dient de burger veilig te bedienen. Dat is het nu niet. Zet tijdig borden neer op de Dorpsweg met ‘Gevaarlijke kruising’. Biedt een begrijpelijk aanbod aan. Traditioneel is dan het meest logisch.
- Vreemde mensen weten niet wat er van hen verwacht wordt. Wanneer mensen te hard rijden is dat eigen risico.
- Welwillende weggebruikers.
Losse opmerkingen bij varianten:
- Voor alle drie de varianten: dubbel fietspad doortrekken tot de Merellaan en dan oversteken.
- Alle varianten te gevaarlijk voor fietsers.

- Pas knipperlichten op het kruisvlak toe à la de situatie bij station Bilthoven.
- Neem bordje op met ‘Pas op: fietspad van rechts’ op de Dorpsweg komend vanuit Bilthoven.
- Haal de boom weg bij de flitspaal.
- Neem zebrapad of voetgangersoversteek op bij de Nachtegaallaan en op de Dorpsweg ter hoogte van Vuurschepad.
- Overweeg aanpak vrachtwagenparkeren op de Nachtegaallaan.
- Verleg de as-verschuiving op de Nachtegaallaan richting het zuiden.
- Zorg voor continuïteit op de Dorpsweg: alle kruisingen in of uit de voorrang.
Losse opmerkingen bij varianten:
- Voor alle drie de varianten: dubbel fietspad doortrekken tot de Merellaan en dan oversteken.
- Alle varianten te gevaarlijk voor fietsers.

- Onduidelijke inrichting.
- Hele Dorpsweg 30 km?
- Hele Dorpsweg rechts voorrang (gelijkwaardige kruisingen)?
Losse opmerkingen bij varianten:
- Voor alle drie de varianten: dubbel fietspad doortrekken tot de Merellaan en dan oversteken.
- Alle varianten te gevaarlijk voor fietsers.
We hebben de bezoekers gevraagd om na afloop hun voorkeur aan te geven van de varianten (al dan niet met opmerkingen/suggesties die hierboven bij de varianten zijn aangegeven). Dit is de uitkomst:
- Variant 1: Traditionele inrichting – 26 stemmen
- Variant 2: Natuurlijk sturen – 9 stemmen
- Variant 3: Shared space – 3 stemmen
Contact
Projectleider: Jan van den Brink