Urgentieverklaring aanvragen

Zit u in een dringende situatie en heeft u andere woonruimte nodig? De sociale huurwoning binnen de gemeente De Bilt worden toegewezen via WoningNet (DĀK). Hier krijgt iedereen te maken met wachttijden. U krijgt alleen voorrang op deze wachttijden wanneer uw bijzondere situatie urgent is.

Let op: het indienen van de aanvraag kost altijd geld. Het maakt niet uit of u wel of niet een urgentieverklaring krijgt.

Informatie:

Verandering aanvragen urgentieverklaring

Binnenkort kunt u de aanvraag doen bij WoningNet en niet meer bij de gemeente. Dit betekent het volgende:

  • Tot 15 juli 2025 kunt u een urgentieverklaring aanvragen via de gemeente.
  • Van 15 juli 2025 tot 1 augustus is het niet mogelijk om een urgentieverklaring aan te vragen. In deze periode wordt alles naar WoningNet overgezet.  
  • Vanaf 1 augustus 2025 kunt u een urgentieverklaring aanvragen bij WoningNet. Op het voorportaal van Woningnet kunt u vanaf 1 augustus, zien of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring.
Inloggen met DigiD Urgentieverklaring aanvragen (Verwijst naar een externe website)

Voorwaarden

Wanneer u urgentie aanvraagt, moet u minimaal aan onderstaande voorwaarden voldoen:

  • U woont in de gemeente De Bilt en u staat hier minimaal 1 jaar ingeschreven
  • U verkeert in een noodsituatie die buiten uw schuld is ontstaan. En deze situatie was niet te verwachten.
  • U beschikt binnen de gemeente De Bilt over zelfstandige woonruimte (een eigen woning met keuken en badkamer. Dus geen kamer, recreatiewoning of inwonend bij anderen)
  • U staat ingeschreven bij WoningNet (DĀK)(Verwijst naar een externe website)
  • U kunt bewijzen dat u zelf naar een oplossing hebt gezocht (zoals actief reageren op WoningNet)
  • U bent niet in staat om zelf binnen 6 maanden voor een geschikte huisvesting te zorgen
  • Uw inkomen is niet hoger dan (bruto) maximaal € 49.669 voor eenpersoonshuishoudens en maximaal € 54.847 voor meerpersoonshuishoudens. 

In paragraaf 2.5 van de huisvestingsverordening(Verwijst naar een externe website) zijn categorieën van woningzoekenden opgenomen die in aanmerking kunnen komen voor een urgentieverklaring.

Geen urgentieverklaring

U krijgt geen urgentieverklaring:

  • Als u uw woning te klein vindt. Bijvoorbeeld na gezinsuitbreiding en/of gezinshereniging
  • Als uw woonprobleem is dat uw tijdelijke huurcontract afloopt.
  • Als u problemen hebt op het adres waar u inwoont, of als er problemen zijn met de woonomgeving.

Dus niet bij: geluidsoverlast, burenruzies, geschillen met de verhuurder over de staat van de woning enzovoort. 

  • Als u gaat scheiden en geen kinderen hebt, of de gedeeltelijke zorg over de kinderen hebt.
  • Als u voor uw werk moet verhuizen/blijven naar/in de regio Utrecht  

Geen eengezinswoningen

Urgentie is een minimale oplossing. U moet zo snel mogelijk verhuizen. Urgentie is niet bedoeld om meer kans te hebben op woningen die iedereen graag wil hebben. Daarom geldt de urgentie niet voor eengezinswoningen.

Nodig

  • Uw DigiD
  • Inschrijfnummer van WoningNet (DĀK)
  • Huidige huurovereenkomst
  • Inkomstenverklaring

Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, krijgt u een ontvangstbevestiging van ons. Wij streven ernaar binnen 8 weken een besluit om uw aanvraag te nemen.

Kosten

Voor het aanvragen van een urgentieverklaring moet u betalen.

Dit bedrag betaalt u bij het indienen van de aanvraag via iDeal. Of u wel of niet een verklaring krijgt heeft geen effect op de kosten. U kunt deze kosten dus ook niet achteraf terug krijgen als u geen urgentieverklaring krijgt. 

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Product Prijs
Urgentieverklaring aanvragen € 86,60

Vragen?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u deze mailen naar urgentieverklaring@debilt.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Zo krijgt u een helder beeld van wat u kunt verwachten, zonder dat u al kosten maakt.