Wet open overheid (Woo)

U heeft recht op informatie van de overheid volgens de Wet open overheid (Woo). Deze wet zorgt voor toegang tot informatie over hoe de overheid werkt, zoals besluitvorming en uitvoering. Veel van deze informatie staat al online en wordt steeds vaker gepubliceerd.

U kunt deze informatie vinden in de Woo-index(Verwijst naar een externe website) . Het gaat hierbij bijvoorbeeld om beleidsdocumenten en verordeningen.

Staat de informatie die u zoekt niet online? Dan kunt u een informatieverzoek of Woo-verzoek indienen. Hieronder leest u het verschil tussen deze twee verzoeken.

Inloggen met DigiD Verzoek indienen met DigiD (Verwijst naar een externe website) Verzoek indienen zonder DigiD (Verwijst naar een externe website) Inloggen met eHerkenning Niveau 2 Verzoek indienen als organisatie (Verwijst naar een externe website)

Informatieverzoek

Heeft u informatie nodig die alleen voor uzelf van belang is, bijvoorbeeld voor een klacht of bezwaarprocedure? Dien dan een informatieverzoek in. Deze informatie wordt niet openbaar gemaakt. U kunt uw informatieverzoek indienen via info@debilt.nl(Verwijst naar een e-mailadres).

Woo-verzoek

Bij een Woo-verzoek gaat het om informatie die voor een breder publiek van belang kan zijn. Als deze documenten nog niet openbaar zijn, maken we deze openbaar voor iedereen. U kunt alleen bestaande documenten opvragen, zoals schriftelijke en digitale stukken, maar ook geluidsopnames, video’s of foto’s.

Het indienen van een Woo-verzoek

Iedereen kan een Woo-verzoek indienen, met of zonder DigiD. Maak gebruik van de knoppen bovenaan de pagina. Elektronische verzoeken die op een andere manier worden ingediend, nemen wij niet in behandeling.

Vermeld bij uw verzoek altijd de volgende informatie:

  • Dat het om een Woo-verzoek gaat.
  • Waarover u informatie wilt.
  • Het onderwerp.
  • De soort documenten (omschrijf deze zo precies mogelijk).
  • De periode waarover u informatie wilt.
  • Of u de stukken wilt inzien en/of ontvangen.
  • Hoe u de stukken wilt ontvangen (post of digitaal).
  • Uw contactgegevens.

U hoeft niet te vermelden waarom u de informatie wilt, al kan dit voor een goede beoordeling van uw verzoek wel handig zijn.

De Woo bepaalt welke informatie we wel en niet openbaar mogen maken. Als de informatie waarom u vraagt aanwezig is, toetsen we aan de uitzonderingsgronden die in de Woo staan. Informatie die we niet openbaar mogen maken zijn bijvoorbeeld bijzondere persoonsgegevens zoals gezondheidsgegevens, seksuele geaardheid en paspoortnummers. Soms kan uw Woo-verzoek geheel of voor een deel worden afgewezen. Dit staat in het Woo-besluit dat u ontvangt. Ook kan het zijn dat alleen u de informatie ontvangt.

Na ontvangst van uw verzoek nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. Meestal beslissen wij binnen vier weken. Soms verlengen we deze termijn met maximaal twee weken. U wordt hierover geïnformeerd. Als er andere personen of bedrijven bij uw verzoek betrokken zijn, gelden andere termijnen. Ook hierover informeren we u.

Doorzendplicht

Gaat uw verzoek over informatie die niet bij onze gemeente aanwezig is, maar (mogelijk) wel bij een andere gemeente of andere organisatie? Dan sturen wij uw verzoek door en ontvangt u hiervan bericht.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie, bijvoorbeeld over het indienen van een Woo-verzoek op een andere manier dan via het digitale webformulier? Neem contact op met ons Klant Contact Centrum (KCC) via 030-228 94 11(Verwijst naar een telefoonnummer) of info@debilt.nl(Verwijst naar een e-mailadres)

De Woo-contactpersoon kan u ook informeren over de Woo en helpen bij het vinden van de juiste informatie. Zo nodig verwijst de Woo-contactpersoon u door naar de juiste afdeling binnen de gemeente. Via de onderstaande formulieren kunt u contact opnemen met de Woo-contactpersoon.

Inloggen met DigiD Neem contact op (met DigiD) (Verwijst naar een externe website) Neem contact op (zonder DigiD) (Verwijst naar een externe website)