Adviescommissie bezwaarschriften
De gemeente De Bilt heeft een adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften: de adviescommissie bezwaarschriften.
Deze commissie is extern en onafhankelijk. Dat betekent dat de leden van de commissie niet bij de gemeente werken en onafhankelijk zijn van het gemeentebestuur. De commissieleden hebben juridische deskundigheid.
De adviescommissie adviseert de bestuursorganen van de gemeente (dat zijn het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeenteraad).
Na het advies neemt een van de bestuursorganen (meestal het college van burgemeester en wethouders) een beslissing over het bezwaar.
De taken, samenstelling en werkwijze van de commissie voor de bezwaarschriften zijn geregeld in de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften De Bilt 2025(Verwijst naar een externe website).
Hoorzittingen van de commissie
De commissie behandelt bezwaarschriften tijdens een hoorzitting. Daar kunnen de partijen hun standpunten toelichten. Hoorzittingen zijn meestal openbaar. Soms, als er bijzondere omstandigheden zijn, vinden ze plaats achter gesloten deuren.
De hoorzittingen zijn op dinsdagavonden in het gemeentehuis van gemeente De Bilt.
Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks verslag uit over haar werkzaamheden. Bekijk het jaarverslag van 2023 (pdf, 578 KB) .
Contact
Wilt u contact opnemen met de adviescommissie? Dat kan via het secretariaat. U kunt het secretariaat bellen op telefoonnummer (030) 2289411(Verwijst naar een telefoonnummer) of een e-mail sturen naar bezwaarschriften@debilt.nl(Verwijst naar een e-mailadres)
Wilt u meer informatie over het maken van bezwaar? Bekijk onze pagina over het indienen van bezwaar.