Klacht

Heeft u een klacht over de gemeente of een medewerker van de gemeente? Dat vinden wij vervelend. We gaan daarover graag met u in gesprek. Hieronder kunt u lezen wanneer u een klacht kan indienen en op welke manier.

U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen als u vindt dat:

  • u niet goed behandeld bent door een medewerker of bestuurder van de gemeente;
  • u te weinig, onjuiste of misleidende informatie heeft gekregen;
  • de gemeente zich niet heeft gehouden aan gemaakte afspraken;
  • de gemeente onvoldoende reageert op vragen.

U kunt uw klacht op 2 manieren indienen: 

  • Via het online klachtenformulier. U kunt het formulier met en zonder DigiD invullen.
  • Via een brief naar het volgende adres: Gemeente De Bilt, t.a.v. de Klachtencoördinator, Postbus 300, 3720 AH Bilthoven.
Inloggen met DigiD Indienen van een klacht (Verwijst naar een externe website) Inloggen met eHerkenning Niveau 2 Indienen van een klacht (Verwijst naar een externe website)

Hoe gaat het verder na het indienen van de klacht?

  • De klachtencoördinator van de gemeente neemt binnen 5 werkdagen contact met u op. U bespreekt uw klacht dan met de klachtencoördinator. Samen kijkt u of uw klacht naar tevredenheid en op informele wijze is op te lossen.
  • Lukt het niet om uw klacht informeel op te lossen? Dan start de klachtencoördinator in overleg met u de formeleklachtenprocedure. Een klachtbehandelaar van de gemeente handelt uw klacht dan verder af. Deze behandelaar doet onderzoek naar de klacht en nodigt u daarvoor uit voor een gesprek (dat kan op kantoor of telefonisch zijn) Na dit onderzoek laat de klachtbehandelaar u schriftelijk weten wat de uitkomsten hiervan zijn . \
  • Wij proberen de behandeling van uw klacht binnen 6 weken af te ronden. De mogelijkheid bestaat, dat wij langer nodig hebben om uw klacht af te handelen. Deze termijn kan dan met vier weken worden verlengd. 

Niet eens met de afhandeling van uw klacht

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman(Verwijst naar een externe website). In de brief over de afhandeling van uw klacht staat waar en op welke manier u dit kunt doen.