Urgentieverklaring aanvragen
Zit u in een dringende situatie en heeft u andere woonruimte nodig? De sociale huurwoning binnen de gemeente De Bilt worden toegewezen via WoningNet. Hier krijgt iedereen te maken met wachttijden. U krijgt alleen voorrang op deze wachttijden wanneer uw bijzondere situatie urgent is.
Let op: het indienen van de aanvraag kost altijd geld. Het maakt niet uit of u wel of niet een urgentieverklaring krijgt.
Voorwaarden
Wanneer u urgentie aanvraagt, moet u minimaal aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- U woont in de gemeente De Bilt en u staat hier minimaal 1 jaar ingeschreven
- U verkeert in een noodsituatie die buiten uw schuld is ontstaan. En deze situatie was niet te verwachten.
- U beschikt binnen de gemeente De Bilt over zelfstandige woonruimte (een eigen woning met keuken en badkamer. Dus geen kamer, recreatiewoning of inwonend bij anderen)
- U staat ingeschreven bij WoningNet(Verwijst naar een externe website)
- U kunt bewijzen dat u zelf naar een oplossing hebt gezocht (zoals actief reageren op WoningNet)
- U bent niet in staat om zelf binnen 6 maanden voor een geschikte huisvesting te zorgen
- Uw inkomen is niet hoger dan (bruto) maximaal € 49.669 voor eenpersoonshuishoudens en maximaal € 54.847 voor meerpersoonshuishoudens.
In paragraaf 2.5 van de huisvestingsverordening(Verwijst naar een externe website) zijn categorieën van woningzoekenden opgenomen die in aanmerking kunnen komen voor een urgentieverklaring.
Geen urgentieverklaring
U krijgt geen urgentieverklaring:
- Als u uw woning te klein vindt. Bijvoorbeeld na gezinsuitbreiding en/of gezinshereniging
- Als uw woonprobleem is dat uw tijdelijke huurcontract afloopt.
- Als u problemen hebt op het adres waar u inwoont, of als er problemen zijn met de woonomgeving.
Dus niet bij: geluidsoverlast, burenruzies, geschillen met de verhuurder over de staat van de woning enzovoort.
- Als u gaat scheiden en geen kinderen hebt, of de gedeeltelijke zorg over de kinderen hebt.
- Als u voor uw werk moet verhuizen/blijven naar/in de regio Utrecht
Geen eengezinswoningen
Urgentie is een minimale oplossing. U moet zo snel mogelijk verhuizen.
Urgentie is niet bedoeld om meer kans te hebben op woningen die iedereen graag wil hebben. Daarom geldt de urgentie niet voor eengezinswoningen.
Kans(advies)gesprek aanvragen
Wij adviseren u om eerst een kans(advies)contact aan te vragen. U kunt ons per mail een omschrijving van uw situatie sturen. Naar aanleiding van deze informatie nemen wij per mail of telefonisch contact met u op. Zodra wij alle benodigde informatie hebben, kunnen wij met u bespreken wat uw kansen zijn op urgentie. En wat u zelf nog kunt doen om uw kansen op (andere) woonruimte te vergroten. Zo krijgt u een helder beeld wat u over uw woonsituatie van ons kunt verwachten, zonder dat u al kosten maakt. Voor een advies kunt u mailen naar urgentieverklaring@debilt.nl(Verwijst naar een e-mailadres)
Nodig
- Uw DigiD
- Inschrijfnummer van WoningNet
- Huidige huurovereenkomst
- Inkomstenverklaring
Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, krijgt u een ontvangstbevestiging van ons. Wij streven ernaar binnen 8 weken een besluit om uw aanvraag te nemen.
Kosten
Voor het aanvragen van een urgentieverklaring moet u betalen.
Dit bedrag betaalt u bij het indienen van de aanvraag via iDeal. Of u wel of niet een verklaring krijgt heeft geen effect op de kosten. U kunt deze kosten dus ook niet achteraf terug krijgen als u geen urgentieverklaring krijgt.
Product | Prijs |
---|---|
Urgentieverklaring aanvragen | € 86,60 |
Vragen?
Heeft u nog vragen? Dan kunt u deze mailen naar urgentieverklaring@debilt.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Zo krijgt u een helder beeld van wat u kunt verwachten, zonder dat u al kosten maakt.